header001

شماره نهم و دهم: ویژه نامه خواندن

نگاهی به این شماره: خواندن

این شماره از نشریه شناسه که به ویژه‌نامه "خواندن" اختصاص دارد، با حمایت مالی و پشتیبانی همکاران ارجمند نهاد کتابخانه‌های عمومی منتشر می‌شود. شایسته است در این شماره از یاری جناب آقای دکتر امین متولیان (معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات) دکتر محمد جوهرچی (مدیرکل پژوهش و نوآوری) و همچنین همکاری و همراهی جناب آقای دکتر مهدی شقاقی و سرکار خانم فاطمه پازوکی از همکاران این سازمان سپاسگزاری کنم. همچنین، از یاری همه دوستانی که در داوری مسابقه "ترویج خواندن" در این شماره یاری‌گر ما بودند نیز بسیار سپاسگزارم. نام این داوران عبارت‌اند از خانم‌ها و آقایان: بهار قادری، دکتر سمیه سادات آخشیک، امیر رجب زاده عصارها، دکتر داریوش علیمحمدی، نساء رضایی، شهربانو صادقی گورجی، دکتر عاطفه شریف، عطیه باغستانی تجلی، عباس رجبی، پیروز ابراهیمی‎جعفری، دکتر محمد زره‎ساز و بنده (بگلو).

ادامه مطلب

باور به ارزشمندی خواندن: از نگاه فلسفی به خواندن تا چالش در فهم ارزشمندی آن برای زندگی بهتر

میان خواندن و جهان‌بینی رابطه‌ای دوسویه وجود دارد. خواندن بر شناخت انسان از چیستی و چرایی پدیده‌ها و مفاهیم تأثیر دارد. شناخت برآمده از خواندن هم در جای خود می‌تواند موجب شکل‌گیری جهان‌بینی فرد شود. به‌بیان‌دیگر، شکل‌گیری تدریجی جهان‌بینی یا نگاه فلسفی انسان می‌تواند ناشی از خواندن باشد. این شکل‌گیری وابسته به چه چیز خواندن و چگونه خواندن است. جهان‌بینی و نگاه فلسفی به خواندن، تأثیر زیادی بر گزینش آنچه انسان‌ها می‌خوانند و آنچه درک می‌کنند دارد. باوجود رابطه مثبت و مستقیم میان خواندن و جهان‌بینی، هنوز بخش عمده جامعه به ارزش و تأثیر متقابل این دو در تحقق سعادت خود و جامعه پی نبرده‌اند.

ادامه مطلب

بمب اطلاعات و لذت خواندن

در عصر حاضر، حجم زیادی از اطلاعات در دسترس عموم مردم قرار دارد. فن‌آوری اطلاعات به‌ویژه اینترنت یکی از عوامل مهم و مؤثر در افزایش کمّی اطلاعات قابل‌دسترس است. ازاین‌رو این انتظار وجود دارد که مردم به دلیل فراهم شدن قابلیت دسترسی به حجم انبوهی از اطلاعات، از سطح آگاهی و قابلیت‌های فهم بیشتری نسبت به پیشینیان خود برخوردار باشند. این انتظار البته انتظاری معقول و تا حدود زیادی نیز محقق شده است. با این ‌حال، چنانچه وضعیت موجود را به ‌خوبی رصد کنیم با چالش‌های دیگری نیز مواجه می‌شویم که انسان امروزی را از تعمّق و درک درست و همچنین لذت‌ خواندن باز می‌دارد.

ادامه مطلب

متن ها را چگونه می خوانیم؟

تنها حس از حواس پنج‌گانه انسان که هنگام خواندن بیشترین استفاده را دارد، بینایی است. حرکات چشم انسان، نمود حرکتی این حس است. به دیگر روی، خواندن با دیدن همره است. غیر از افرادی که به دلیل ناتوانی نمی‌توانند از حس بینایی استفاده کنند سایر انسان‌ها برای خواندن و درک و دریافت محتوای نوشتاری و دیداری یک متن از چشم خود استفاده می‌کنند. در این نوشته ابتدا در مورد خواندن و حرکات چشم به‌طورکلی توضیح داده می‌شود. پس‌ازآن مسائل زبان‌شناختی اثرگذار بر حرکات چشم در حین خواندن تحلیل می‌شوند. درنهایت نیز انگاره‌های مطرح برای مسیر خواندن در متن بیان می‌شوند.

ادامه مطلب

مخاطبان چه کتاب­هایی را می‌پسندند؟ بررسی شاخص­‎های کتاب‌های پرمراجعه در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

هدف: هدف اصلی انجام پژوهش، تدوین شاخص‌های کتاب‌های پرمراجعه از دیدگاه کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در سال 1393 می‌باشد. همچنین کمک به امر مجموعه‌سازی در کتابخانه‌ها با تأکید بر کتاب‌های پرخواننده از اهداف فرعی پژوهش است.

ادامه مطلب

ترویج خواندن: چه کرده‌ایم؟ چه می‌کنند؟

مقوله کتاب‌خوانی، دسترسي به اطلاعات و ترويج مطالعه از مؤلفه‌هاي اصلي دنياي جديد است. با کتاب خوب است که انسان رشد مي‌کند و براي حرکت آماده مي‌شود. مطالعه و اطلاعات، عامل مهم توسعه و ايجاد فرهنگ محسوب می‌شوند و کم و کيف پيشرفت فرهنگي هر فرد يا جامعه بستگي مستقيم به ميزان خواندن و کيفيت آنچه مي‌خوانند، دارد. نيز براي رسيدن به رشد و شکوفايي علمي، فرهنگي، و اقتصادي راهي جز گسترش فرهنگ مطالعه و ايجاد عادت همگاني مستمر و هدفمند وجود ندارد. لذا ترويج فرهنگ مطالعه مي‌تواند به‌عنوان گامي اساسي در رشد انسان‌ها و توسعه کشورها به شمار آيد (خنیفر، طاهری و سیار، 1393). طبيعي است که براي نيل به اين مقصود، کتابخانه‌هاي عمومی و ايجاد عادت به مطالعه در بین عموم مردم بايد موردتوجه قرار گيرد. چراکه کتابخانه عمومی مکانی است که فعالیت خود را به این اصل متمرکز ساخته که خدماتش را بازندگی روزمره مردم درآمیزد، مشکلاتشان را حل کرده، استعدادهایشان را بپروراند و باهدف معنوی و اخلاقی که دارد آنان را از گرایش‌های نامناسب به‌سوی سرگرمی‌ها و خواسته‌های نامطلوب، باز دارد.

ادامه مطلب

خواندن به قصد لذت و توانمندسازی

با جستجویی سریع در اینترنت و استفاده از اصطلاح «خواندن به‌قصد لذت»، 39 میلیون صفحه اینترنتی پربازدید برای شما نمایش داده خواهد شد که دارای طیف عظیمی از «شواهد» و گزارش‌ها می‌باشند. بااین‌حال بسیاری از آن‌ها تا حد زیادی داستان گونه‌اند و اغلب در بررسی دقیق‌تر فاقد شواهد ارزنده هستند. کسانی که سال‌های متمادی در زمینه‌های توسعه مطالعه و سواد کارکرده‌اند، می‌دانند که خواندن به‌قصد لذت در وهله اول به بیان منفعت‌های فردی می‌پردازد که از خواندن کتاب لذت می‌برد. بااین‌حال، در یک جامعه به‌شدت داده محور، برای اثبات آنچه می‌دانیم به شواهدی قوی نیاز داریم.

ادامه مطلب

خواندن در محيط الكترونيكي و مجازي

در محيط رو به ديجيتالي شدن، خوانندگان (به‌ویژه خوانندگان جوان) به‌تدریج، رفتار مطالعه از روي صفحه نمايشگر و استفادۀ فزاينده از انواع راهبردها (مثل مرور و تشخيص کلیدواژه‌ای) را براي غلبه بر محيط اطلاعاتي در خود ايجاد می‌کنند. با توسعۀ کتاب‌های الكترونيك و ابزارهاي مطالعه آن، سليقه رسانه‌ای مصرف‌کنندگان كتاب نيز تغيير خواهد كرد. در آينده، مصرف كتاب الكترونيك بيش از بيش افزايش خواهد يافت. اما اينكه چه نوع كتابي و با چه موضوعي قابليت تبدیل‌شدن به قالب الكترونيكي را دارد و به چه شكلي بايد ارائه شود، مسئله مهمي است كه بايد قبل از هر اقدامي مطالعات لازم درباره آن انجام شود.

ادامه مطلب

راه‌اندازی باشگاه کتاب در ده گام

شاید شما هم گروه‌هایی را دیده باشید که اعضای آن به‌صورت مجازی یا غیرمجازی جلسه‌های منظمی را تشکیل می‌دهند، پیرامون کتاب‌هایی که خوانده‌‌اند بحث و تبادل‌نظر می‌کنند و تجربه‌ خود از خواندن کتاب‌های مختلف را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. باشگاه کتاب، باشگاه کتاب‌خوانی، حلقه مطالعاتی، گروه کتاب‌خوان و ... نام‌های رایجی است که برای این فعالیت‌ها انتخاب می‌شود. هدف از نگارش این راهنمای کوتاه، کمک به رواج خواندن از طریق فعالیت‌های جامعه‌محور و مبتنی بر نیاز گروه‌های مختلف اجتماع است. باشگاه کتاب نمونه مناسبی از این فعالیت‌ها است که در جامعه ما چندان مرسوم نشده است. فارغ از نام، فلسفه وجودی این فعالیت، ترویج کتاب‌خوانی، ایجاد عادت به خواندن است و انتظار می‌رود برونداد آن به‌واسطه تعامل اعضاء با یکدیگر و انتقال برداشت‌ها و دیدگاه‌ها، هم‌افزایی ارزش دریافت شده از کتاب‌های خوانده‌شده باشد.

ادامه مطلب

مدرسه اینترنتی خواندن

ادامه مطلب

ترویج خواندن برای کودکان وجه تمایز ماست!

سرکار خانم «لیلا کفاش‌زاده» کارمند رسمی «پژوهشگاه میراث فرهنگی» و دانش‌آموخته رشته مرمت آثار تاریخی است که از سال 1372 به بعد، به مدت 23 سال در این پژوهشگاه مشغول به کار است. تقریباً از سال 85 به موضوع کودک و میراث فرهنگی روی آورده و از همان سال، عضو شورای کتاب کودک شده است. به باور او، عضویت در شورای کتاب کودک باعث شد تا به کاربر روی موضوع کودک در میراث فرهنگی علاقه‌مند شود. او خود را یکی از کسانی معرفی می‌کند که کارش را خیلی دوست دارد و به نظر می‌رسد یکی از دلایل موفقیت او نیز همین علاقه‌مندی است. در این ویژه‌نامه (خواندن) از شناسه به سراغ او رفتیم. مصاحبه زیر را که در زمینه "ترویج کودکان به خواندن" در تاریخ 26/02/1395 در پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام‌شده است در ادامه می‌خوانیم:

ادامه مطلب

آژاکتاب: ترویج خواندن با آوردن کتاب به میان مردم

آقای جعفر عباس‌نژاد انسان نوآوری است. دقیقاً همان‌قدر که انسانی خوش‌صحبت است. او در رشته ریاضی درجه کارشناسی و همچنین سه اختراع دارد و پیش‌تر به‌وسیله اختراع‌هایش توانسته بود به سهامداری و مدیریت یک کارخانه برسد. اما متأسفانه به دلایلی شرایط زندگی برای وی تغییر می‌کند. او اینک آژاکتاب را دارد. به سبب خلاقیتی که در رساندن کتاب به خوانندگان به خرج داده، تصمیم گرفتیم در این شماره از نشریه شناسه با ایشان به گپ‎و‎گفت بپردازیم. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این مصاحبه است.

ادامه مطلب

نشست «بررسی وضعیت خواندن در فضای مجازی»

محل و تاریخ برگزاری: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) 1395/01/25
دکتر محمد زره‌ساز (دبیر نشست): بسم‌الله الرحمن الرحیم. خدمت حضار محترم خوش‌آمد عرض می‌کنم. بنده محمد زره‌ساز عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی و نماینده نشریه الکترونیکی شناسه هستم و بسیار مفتخرم که امروز در خدمت بزرگواران عزیز حاضر در نشست هستم. در ابتدا توضیحی را در رابطه با این نشست عرض می‌کنم. نشریه الکترونیکی شناسه از سال 1393 با ابتکار گروهی از دانشجویان دکتری علاقه‌مند در دانشگاه فردوسی مشهد و با حمایت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه خراسان) آغاز به انتشار کرد. تا امروز هشت شماره و بیش از 125 مقاله و گفتگوهای علمی و تخصصی در حوزه‌های مختلف در این نشریه منتشرشده و بازتاب خوبی در جامعه علمی نیز داشته است.
ادامه مطلب

ره آورد کنفرانس بین‌المللی ایفلا 2015 (هشتاد و یکمین: 21-15 اکتبر: کیپ‌تـاون، افریـقای جنوبی)

ادامه مطلب

مدرسه تابستاني خواندن در یک نگاه

ارتقای فرهنگ مطالعه یکی از مهم‌ترین وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. وارد کردن کتاب‌خوانی در سبک زندگی روزمرة مردم یکی از اهداف کلیدی است که از طریق برنامه‌های مختلف پی‌گیری می‌شود؛ برنامه‌هايي ذيل «طرح ملي خواندن». از جمله برنامه‌هاي طرح ملي خواندن، ارائه آموزش‌هاي لازم در حوزه «ترويج خواندن» به كتابداران، به‌منظور اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های ترویج خواندن در سطوح مختلف است. در اين گزارش، معرفي مختصري از برنامة «مدرسة تابستاني خواندن» به عنوان يكي از دوره‌هاي آموزشي ترويج خواندن به كتابداران داوطلب، ارايه مي‌شود.

ادامه مطلب

اولین همایش ملی خواندن

برگزاری اولین همایش ملی خواندن حاصل تلاش افراد زیادی است که در مدت بیش از یک سال برای آن برنامه‎‏ریزی و کار اجرایی صورت گرفت. افزون بر حدود 200 نویسنده، بیش از 40 نفر داور و 30 نفر عوامل اجرایی در این فعالیت علمی مشارکت داشتند. بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران به دلایل مختلف نتوانستند در این همایش حضور یابند. همچنین، اکثر کسانی که در همایش حضور داشتند، به دلیل فشردگی برنامه‎‏ها و ماهیت همایش، تنها بخشی از واقعیت‏‎های همایش را دریافت کردند. اولین همایش ملی خواندن در 28 و 29 آبان ماه 1394 با مشارکت نهاد کتابخانه‏‎های عمومی کشور و استان کردستان و دانشگاه کردستان، در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد. این گزارش در سه بخش مقدمه، بخش توصیف همایش و بخش دستاوردهای همایش آماده‌شده است. امید است خوانندگان را تشویق نماید از متن کامل مجموعه مقالات و سخنرانی‏‎ها استفاده نمایند.

ادامه مطلب

برنامه مشاور در شبکه آموزش با موضوع مطالعه و خواندن

برنامه مشاور- شبکه آموزش- موضوع فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی- مهمان برنامه: دکتر امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی/ دکتر متولیان در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا کتاب کم می‌خوانیم و چرا سرانه کتاب خواندن در کشور کم شده، سؤال مجری را به‌گونه‌ای دیگر مطرح نمود: «اینکه چه شده است که ما کتاب نمی‌‌خوانیم و چرا باید کتاب بخوانیم». ایشان برای پاسخ به این سؤال عنوان کردند که پاسخ به این سؤال قبل از اینکه از جنس فرهنگ و نشر باشد از همه مهم‌تر از جنس پاسخ اجتماعی است ایشان با ذکر این مطلب که درست است که کتاب یک مقوله فرهنگی است و در چرخه‌های فرهنگی می‌گنجد اما" کتاب خواندن یا کتاب نخواندن". وقتی بحث از سرانه کتاب خواندن می‌شود پای مسائل اجتماعی به وسط کشیده می‌شود و این‌گونه صحبت‌های خود را ادامه دادند که اگر صنعت نشر ما و چرخه تولید کتاب و محتوای ما همگام و همخوان با نیاز در درجه اول و خاص مردم می‌بود امروز ما این سؤال را انجام نمی‌دادیم.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش نخست

مقایسه‌ی فعالیت‌های فرهنگی که کتابخوانی هم جزئی از آن به حساب می‌آید به دلیل تفاوت‌های فرهنگی بسیار زیادی که در مجموعه ارزش‌های اجتماعی و قواعد اجتماعی که بر اساس ارزش‌ها شکل می‌گیرند و فعالیت‌هایی که بر اساس قواعد مبتنی بر ارزش‌ها انجام می‌گیرد، در کشورهای مختلف متفاوت است. فضای فرهنگی هر کشوری بر نوع فعالیت‌هایی که می تواند انجام دهد، تأثیرگذار است. به همین دلیل، بسیار فعالیت‌های متنوعی منتاسب با ارزش‌های محلی وجود دارد. در آمریکا، کانادا و انگلیس هم باشگاه کتاب وجود دارد که معتقدند تأثیری باورنکردنی بر عمومی‌سازی خواندن، اجتماعی سازی (یعنی خواندن را جزئی از هنجارهای اجتماعی تلقی کردن) داشتند.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش دوم

گاهي اوقات كودكاني مشاهده مي‌شوند كه بسیار خوب و دلنشین‌اند، اما یکباره آسیب‌های اجتماعی اینها را درگیر کرده است. به اين علت که وقتی یک بچه‌ای به کتابخوانی عادت ندارد، زماني كه به جوانی می‌رسد ذهنش تهی است، و این ذهن تهی مرز بین به اصطلاح خوبی و بدی، مرز بین انسانی و غیر انسانی، مرز بین اعتماد به نفس و اعتماد به نفس نداشتن را نمی‌داند، بنابراین درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش سوم

اهمیت پژوهش و مطالعه: امروز اقتصاد بین المللی و در پی آن اقتصاد ملی ما با فاصله گرفتن از اقتصاد سنتی و صنعتی و .... به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت می‌کند کهدر آن رکن سرمایه، دانشی فکری و رکن فکر انسان خواهد بود. تفکرحاکم بر عصر امروز بر پایه دانش است و برای اینکه اقتصاد ما در کنار فرهنگ پویا باشد باید بر رکن دانش اندوزی بنا شود. رکن دانش اندوزی بر پایه علم اندوزی و رکن علم اندوزی نیز مطالعه منابع علمی عام و خاص خواهد بود.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش نخست

مقایسه‌ی فعالیت‌های فرهنگی که کتابخوانی هم جزئی از آن به حساب می‌آید به دلیل تفاوت‌های فرهنگی بسیار زیادی که در مجموعه ارزش‌های اجتماعی و قواعد اجتماعی که بر اساس ارزش‌ها شکل می‌گیرند و فعالیت‌هایی که بر اساس قواعد مبتنی بر ارزش‌ها انجام می‌گیرد، در کشورهای مختلف متفاوت است. فضای فرهنگی هر کشوری بر نوع فعالیت‌هایی که می تواند انجام دهد، تأثیرگذار است. به همین دلیل، بسیار فعالیت‌های متنوعی منتاسب با ارزش‌های محلی وجود دارد. در آمریکا، کانادا و انگلیس هم باشگاه کتاب وجود دارد که معتقدند تأثیری باورنکردنی بر عمومی‌سازی خواندن، اجتماعی سازی (یعنی خواندن را جزئی از هنجارهای اجتماعی تلقی کردن) داشتند.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش دوم

گاهي اوقات كودكاني مشاهده مي‌شوند كه بسیار خوب و دلنشین‌اند، اما یکباره آسیب‌های اجتماعی اینها را درگیر کرده است. به اين علت که وقتی یک بچه‌ای به کتابخوانی عادت ندارد، زماني كه به جوانی می‌رسد ذهنش تهی است، و این ذهن تهی مرز بین به اصطلاح خوبی و بدی، مرز بین انسانی و غیر انسانی، مرز بین اعتماد به نفس و اعتماد به نفس نداشتن را نمی‌داند، بنابراین درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش سوم

اهمیت پژوهش و مطالعه: امروز اقتصاد بین المللی و در پی آن اقتصاد ملی ما با فاصله گرفتن از اقتصاد سنتی و صنعتی و .... به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت می‌کند کهدر آن رکن سرمایه، دانشی فکری و رکن فکر انسان خواهد بود. تفکرحاکم بر عصر امروز بر پایه دانش است و برای اینکه اقتصاد ما در کنار فرهنگ پویا باشد باید بر رکن دانش اندوزی بنا شود. رکن دانش اندوزی بر پایه علم اندوزی و رکن علم اندوزی نیز مطالعه منابع علمی عام و خاص خواهد بود.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش نخست

مقایسه‌ی فعالیت‌های فرهنگی که کتابخوانی هم جزئی از آن به حساب می‌آید به دلیل تفاوت‌های فرهنگی بسیار زیادی که در مجموعه ارزش‌های اجتماعی و قواعد اجتماعی که بر اساس ارزش‌ها شکل می‌گیرند و فعالیت‌هایی که بر اساس قواعد مبتنی بر ارزش‌ها انجام می‌گیرد، در کشورهای مختلف متفاوت است. فضای فرهنگی هر کشوری بر نوع فعالیت‌هایی که می تواند انجام دهد، تأثیرگذار است. به همین دلیل، بسیار فعالیت‌های متنوعی منتاسب با ارزش‌های محلی وجود دارد. در آمریکا، کانادا و انگلیس هم باشگاه کتاب وجود دارد که معتقدند تأثیری باورنکردنی بر عمومی‌سازی خواندن، اجتماعی سازی (یعنی خواندن را جزئی از هنجارهای اجتماعی تلقی کردن) داشتند.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش دوم

گاهي اوقات كودكاني مشاهده مي‌شوند كه بسیار خوب و دلنشین‌اند، اما یکباره آسیب‌های اجتماعی اینها را درگیر کرده است. به اين علت که وقتی یک بچه‌ای به کتابخوانی عادت ندارد، زماني كه به جوانی می‌رسد ذهنش تهی است، و این ذهن تهی مرز بین به اصطلاح خوبی و بدی، مرز بین انسانی و غیر انسانی، مرز بین اعتماد به نفس و اعتماد به نفس نداشتن را نمی‌داند، بنابراین درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

ادامه مطلب

نگاهی به محتواي مدرسه تابستانی خواندن - بخش سوم

اهمیت پژوهش و مطالعه: امروز اقتصاد بین المللی و در پی آن اقتصاد ملی ما با فاصله گرفتن از اقتصاد سنتی و صنعتی و .... به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت می‌کند کهدر آن رکن سرمایه، دانشی فکری و رکن فکر انسان خواهد بود. تفکرحاکم بر عصر امروز بر پایه دانش است و برای اینکه اقتصاد ما در کنار فرهنگ پویا باشد باید بر رکن دانش اندوزی بنا شود. رکن دانش اندوزی بر پایه علم اندوزی و رکن علم اندوزی نیز مطالعه منابع علمی عام و خاص خواهد بود.

ادامه مطلب

جنون کتابخوانی

از قدیم و ندیم گفته اند دیوانگی هم برای خودش عالمی دارد. آن هم چه عالمی؟ دبش!...
دیوانه شو تا جهان به کامت بشود         انس و پری و حور غلامت بشود
البته دیوانگی انواع و اقسام مختلفی دارد. از آن جمله:
* جنون: حالت شدید دیوانگی که معمولا غیر قابل کنترل است؛
* دیوانگی مزمن: نوعی دیوانگی که مدت زمان زیادی از آن گذشته و امید چندانی به بهبود آن وجود ندارد؛
ادامه مطلب